Hobby-ul nostru: ortodoxia

Christo Demotis a scris pe ortodoxlazi:

„Atata timp cat biserica nu spune lucrurilor pe nume, nu traducem mesajul lui Hristos in termeni actuali, atata timp cat nu scoatem societatea din indiferenta ei care este aparata prin ascunderea in spatele degetului si strutocamilismul omului modern fata de problema mortii si solutia invierii… in tot acest timp credinta va ramane un hobby la fel ca si fotbalul, computerul sau orice altceva.”

Anunțuri

About Semiotikos

Agrişă e un ortodox care nu respiră. Gândeşte, nu mereu profund, uman dar e tributar inexistenţei sale calde. Îndulceşte aceste lucruri cu patima lui şi cu scăpările sale. Agrişă e interesat de tot ce se întâmplă în univers şi nu e capabil să şi potolească setea aceasta. Agrişă e acru...însă unora le plac agrişele.

Posted on 19 Ianuarie 2007, in ortodocşi. Bookmark the permalink. 15 comentarii.

  1. Subscriu intru totul afirmatiei citate. Personal sunt scarbit (in vremuri mai bune eram revoltat, dar intre timp mi-am tocit dintii in oasele B.O.R.) si frustrat de neputinta afisata de Biserica. Evident, sunt constient de dimensiunea Sa nevazuta, dar am inceput sa ma tem ca Dumnezeu nu e prea interesat de eficienta (probabil ideea asta e eretica) cata vreme permite la conducerea Bisericii vazute oamenii de o diabolica ipocrizie si lipsa de interes chiar pentru Biserica. Prea multi ierarhi sunt niste incapabili (si asta nu ar fi o problema), dar sunt si carieristi. Intr-o nesfanta traditie din vremea Bizantului, ierarhii isi cumpara inca scaunele, la fel si protopopii, si nu in ultimul rand destui preoti…

    Intrebarea mea este: sa tacem in continuare in virtutea unei „smerite” obediente, sau sa strigam?

  2. Agrişă:
    Comunicarea, dezbaterea şi argumentarea este calea prin care BOR se poate curăţi de balastul ei. Asta pentru că nu mai există cale de întoarcere şi responsabilizarea mirenilor faţă de biserica lor devine tot mai puternică în detrimentul stilului clericalist (ne-otrodox) comod de până acum.
    Clericii nu mai au decât doua opţiuni:
    a) ies la dezbatere şi îşi argumentează poziţiile şi deciziile;
    b) se prefac indiferenţi şi dezbaterea continuă fără ei până când secularizarea şi dispreţul societăţii le dă după ceafă.

  3. Chiar crezi ca intr-o zi clericii si-o vor lua dupa ceafa? Poate vor fi fiind cazuri (de exceptie), dar din acestea au fost si pana acum. Ca nu sunt popularizate asta e un lucru chiar bun, dar arata ca sunt si putine…

    Pe de alta parte sa nu uitam ca Biserica nu e condusa tocmai democratic. Adica stam si discutam, luam decizii dar… Tot ierarhul apasa pe OK. Democratizarea bisericii e deja o treaba veche. Au incercat-o protestantii iar azi or ajuns de preotesc femei si homosexuali, reinventand antropologia.

    Mie clar ce vrei sa spui, dar ce VREAU EU SA SPUN e ca totul e o utopie (sau pe aproape). O societate teocratica e imposibila, iar o institutie fara coruptie la nivel inalt e un oximoron (si mai ales o institutie cu traditie precum e Biserica).

    Si mai am o „teorie” (eretica, cum altfel): Ortodoxia nu poate dezvolta societati compatibile cu modernismul, cu secularismul. De asemenea nu poate trai in „liniste si pace” cu alte religii… Pe plan mondial, astazi, Ortodoxia e o cultura indezirabila.

    Acestea fiind spuse nu-mi ramane decat sa concluzionez:

    a) Ortodoxia nu va fi acceptata ca institutie in modernitate decat daca face compromisuri care ii vor periclita insasi temelia;
    b) Ortodoxia, ca model cultural, nu este dorita de catre moderni pentru ca propune un cu totul alt gen de viata decat spectacoluoasele sincretisme orientale-occidentale;
    c) Cata vreme clericii se vor putea mandri cu procentul de credinciosi si vor primi bani de la buget, Biserica nu are nici o sansa de a scapa de coruptia interna, iar criteriile de urcare in treapta a clericilor nu vor fi cele mai sanatoase…

  4. Ortodoxia nu e o religie ,e Adevarul si Adevarul nu place .Cei care judeca Biserica habar nu au ce inseamna Spovedania,bine ca sunt ei perfecti.Uitati-va la voi mai bine… ,deveniti sfinti si apoi Dumnezeu va va insufla si voua sa face-ti ce a facut Sf. Ioan Botezatorul,sa judecati pe pacatosi cu gandul de a-i intoarce la adevar si nu pentru libidinoasa trufie .

  5. Trecand peste „libidinoasa-ti trufie” eu zic ca si asa lumea tot nu se va schimba. Biruinta asupra lumii e exclusiv launtrica. Oricum in final iadul va fi considerabil mai populat decat Raiul. Iar asta, unii o „traduc” ca pe biruinta raului in fata Binelui.

    Cat despre Ortodoxia care nu e o religie, ci e Adevarul… Astea-s afirmatii demne de un Basescu sau Becali care lupta impotriva coruptiei… Da, ortodocsii „au” Adevarul, asta e si motivul pentru care talpa iadului va fi formata din clerici ortodocsi, iar pe ceafa lor vor sta masonii, ereticii etc.

    Pana acum am caracterizat pietismul ca fiind o abjectie dulceaga, plictisitoare si cumva inofensiva. Dar vad ca unii nu rezista si mai lovesc din cand in cand. Stau si ma intreb ce ar fi avut de facut Maxim Marturisitorul cand toata ierarhia Bisericii dreptamaritoare ii era impotriva? Oare saracu’ de el nu stia ce e Spovedania? Oare lui nu i-a „insuflat” (ce termen catolic…) Dumnezeu ce trebuie sa faca? De altfel saracu’ a si sfarsit prost de i-au taiat mana dreapta si limba si asta doar pentru ca urmandu-si „libidinoasa trufie” pana la capat nu a vrut sa-si retracteze „ereziile”, adica invatamintele care difereau de cele ale Bisericii dreptamaritoare din vremea aceea. Si culmea, cel care l-a ajutat a fost episcopul Romei, nu cel de la Constantinopol care de altfel i-a dat in gat…

    Iar Ortodoxia e o religie, cel putin smeritu’ de mine asa a invatat la Facultatea de Teologie Ortodoxa. Acuma daca „aia” ne-au invatat prostii, sa ne ierti…

  6. Nu e „politically corect” sa aduci in favoarea ta astfel de comparatii (Sf. Maxim Marturisitorul)cand lui Hristos Insusi i S-a spus:”Ai drac!”E o discutie interminabila ,si tu si „unu” aveti dreptate in felul vostru(daca actionati sincer pentru Dumnezeu si nu pentru ego-ul propriu).Pace.

  7. Biserica este perfecta pentru ca e trupul lui Hristos.Si spune adevarul prin ceea ce a rezistat in timp : canoane / marturisiri doctrinare , etc.
    Hiba cred ca sta in doua locuri :
    1 – in distinctia intre popi si preoti / distinctie pe care nu o va realiza cu adevarat decat Hristos la Inviere
    2 – in incapacitatea forurilor decizionale ale aspectului vazut al Bisericii de a vedea ca Hristos a stat intre saraci , nu la masa cu bogatii / a mers pe jos si nu pe cal dalb …
    Cred insa ceea ce am vazut cu ochii mei : prin rugaciune , un preot ortodox a adus in biserica , in zile ale saptamanii , mai multi oameni decat in zi de duminica.
    La finalul finalului , distinctia o face rugaciunea fiecarui om.Si cred ca asta e si masura voastra si a preotilor si a viitorului Bisericii.

  8. Biserica nu este perfecta, desi e trupul lui Hristos. Daca Biserica ar fi deja perfecta inseamna ca nu ar mai avea rost asceza, lupta pentru desavarsire etc. Biserica e plina de madulare bolnave si imi marturisesc la randu-mi nevrednicia sau boala….

    Distinctia dinre popi si preoti e o treaba asa de anosta… Biserica, prin ale sale foruri superioare ar trebui sa incepe din nou sa recunoasca pozitionarea in afara (offside – a.k.a. apostaziere) a omului care are alta marturisire decat Biserica. In felul acesta D-l Moise nu ar mai fi putut spune public ca este ortodox dupa ce scuipa pe icoane, si nici D-l Preoteasa sa se apuce sa ingroape cu tamtam si ProTV sinucigasi… Nu exista popi si preoti, eventual preoti si apostati, dar ca un apostat sa nu mai poata sa slujeasca e nevoie ca episcopul locului sa mai faca si altceva decat burta mare.

    Hristos a stat mult printre bogati. Memorabila converirea Sf. Matei. Se mergea pe jos pentru ca asa era obiceiul omului de rand, dar in Ierusalim a intrat pe magarus… In fine, morala am inteles-o: opulenta ostenativa a clerului e cel putin strigatoare la cer. Inca un motiv ca sa ne convingem ca talpa iadului va fi formata din clerici ortodocsi, iar nu din masoni si eretici.

    Puterea rugaciunii… Am vazut si eu. Inca nu am trecut la musulmani pentru ca am trait (experiat) realitatea prezentei harului in Biserica. Acesta a fost si motivul pentru care am gasit de cuviinta ca primul preot la care m-am spovedit sa fie unul curvar, barfit si neindragit de toti enoriasii din parohie. Nu ca m-as fi ales cu cine stie ce invatatura de pe urma sfaturilor pe care le-am primit, dar cel putin mi-am dovedit mie insumi ca inca cred ca harul e lucrator intr-un „popa” cum v-ar place voua sa-l numiti. Astazi, totusi – tin sa specific acest lucru – preotul e smerit si mai cumpatat decat odinioara, si chiar poti sa inveti cate ceva de la el din predica. Pe bune, Dumnezeu i-a rezervat in cele din urma destule lovituri si omul s-a aplecat si pare-se ca si-a cam invatat lectia. Pana la urma Dumnezeu nu vrea moartea pacatosului… Iata ca si popii au cale de mantuire. 🙂

    Institutional Biserica e roasa de coruptie. Vanarea parohiilor, protopopiatelor si a eparhiilor e o traditie in Biserica. Si e asa cam din vremea lui Constantin cel Mare. Cel mai grosolan caz din ce mi-l amintesc acum e scoaterea Sf. Grigorie de Nazianz din functia de patriarh al Constantinopolului in plin sinod ecumenic si inlocuirea lui cu un catehumen, parca, care trecuse prin toate treptele ierarhice in doar cateva zile. Pe undeva poate parea ciudata calea pe care Dumnezeu a ales-o in aceasta chestiune, inca pentru ca mersul lumii nu tine doar de voia Domnului ci si de-a omului, ne arata ca Biserica (institutional vorbind) va fi tot timpul plina de corupti, iar in lupta cu acestia chiar si sfintii mai si pierd. Singura noastra sansa de mireni e sa nu apostaziem cand vedem grozaviile clericilor, ca de smintit sigur ne smintim cam toti…

  9. Biserica este institutia teandrica (existenta in doua dimensiuni) in care Hristos Isi extinde trupul indumnezeit si inviat prin Taine si sfinte slujbe.A spune ca Biserica nu este desavarsita , inseamna a afirma ca Sfantul Pavel in Efeseni 5,25 abereaza. Iar in D.O. Parintele Staniloae afirma ca existenta pacatosilor nu atinge desavrsirea Bisericii.
    Intrebat fiind daca acei crestini care vad scaderi in credinta ale episcopului au dreptul sa il vorbeasca / corijeze , parintele Savatie afirma undeva ca pentru binele Bisericii , va veni vremea in care credinciosii vor trebui sa inchida ochii.
    Cand eram in facultatea de teologie , la un curs de morala a aparut problema vanzarii parohiilor.Si daca memoria nu ma inseala , a fost discutata si intr-o seara la manastirea Brancoveanu.Iar profu ne-a spus un lucru pe care atunci nu l-am acceptat socotindu-l lasitate , dar pe care astazi il inteleg : Daca vrei sa schimbi ceva in Biserica , schimba-te intai pe tine insuti.(Plus parintele Arsenie – intrebat de oameni in legatura cu atitudinea pe care trebuie sa o aiba fata deceva popi , raspunde – vreti preoti adevarati? Creste-i! Sa ai copii demni a deveni preoti!)(Plus pr Serafim – mantuieste-te si multime de oameni se vor mantui langa tine).

    Intrebarea e alta.
    Dumnezeu e acolo cand se vinde / cumpara .Daca nu reactioneaza , e de acord ?Daca El ar vrea , toti din camera aia ar ramane fara suflare pe loc si nimeni nu si-ar aduce aminte de ei , prin atotputernicia Lui . Cred ca El accepta aceasta.Si randuieste , prin faptul ca nu omoara pe loc , cale de sfintire : atat pentru preot cat si pt episcop.

  10. Mai stii, poate ca tu ai dreptate si nu eu. Mic fiind nu am cum sa inteleg toate. Cand doi oameni polemizeaza pe o tema si vine unul mai destept si zice ca amandoi au dreptate in felul lor… Se duce cat colo axa valorica „normala”. Fiecare om judeca lumea (si faptuieste dupa cat il duce judecata) dupa cat a inteles din ea. Si vorbeste stand pe o anume treapta, mai sus sau mai jos decat un altul. Si vorbeste din punctul lui de vedere. Si are dreptate. Iar altul, stand mai sus, vorbeste si el despre acelasi lucru dar spune ALTFEL decat cel de sub el. Si are si el dreptate.

    Din perspectiva umana adevarul e relativ. Asa se explica de ce in ortodoxie mai multi oameni glasuiesc diferit despre aceasi treaba si toti pot avea dreptate. Nu sunt toti la acelasi statut de intelptire, de desavarsire. Nimeni nu poate vorbi din ceea ce nu intelege, din ceea nu a trait (experiat – ca sa folosim un termen placut Parintelui Staniloae). Daca o face cade in ipocrizie si asta ar fi alta discutie. Dar nu, ca o concluzie e ca adevarul, din perspectiva persoanei umane este relativ pentru ca adevarul depinde de cat a inteles el din realitate. Si totusi Adevarul e numai Unul… Si pana la urma existam pentru a-L cunoaste.

    Legat de tema criticii Bisericii ce mai pot spune: daca Dumnezeu, iata, lasa Biserica asa, cine sunt eu sa incerc sa o schimb, sa o fac mai buna? Oare chiar pot?… Gand de mandrie, desi poate intentia era sanatoasa.

    Sa ma explic totusi: In ultima vreme devenisem obsedat de eficienta, iar Biserica e departe de a fi, institutional, un model pentru eficienta. Pe undeva cred ca devenisem chiar suparat pe Dumnezeu ca permite toate astea sa se intample chiar la El in ograda. Realizez si eu ca daca Dumnezeu ar vrea ar distruge raul, dar… Nu o face. Si asta imi da deja batai de cap. Incepusem sa ma indoiesc ca Dumnezeu ar urmari eficienta in Biserica, iar pentru mine eficienta era o valoare de sine statatoare. Dar, cum am mai spus, mic fiind, stau pe o treapta prea joasa si nu am inteles ca alta eficienta e urmarita de Dumnezeu, iar asta nu are nimic comun cu institutia si ale sale. Iar in aceasta intelegere pot spune si eu ca Biserica este desavarsita si ca raul nu o poate atinge.

    Ciudat. Vorbim aceasi limba si totusi ne trebuie cateva zile ca sa intelegem ce-o vrut sa zica celalalt. „Noroc” cu harul ca altfel ne-am mai imprastia o data pe fata pamantului plini de dispret unul fata de celalalt si asta doar pentru ce nu ne intelegem…

    Ca o morala a acestei „parade” de comentarii: judecata oamenilor e treaba lui Hristos. Orice incercare de substituire a Sa e erezie. Am acuzat de apostaziere, dar ma afla deja eu in „offside”…

  11. Inaintea tuturor pacatelor merg trei mari uriasi – nestiinta , lenea si uitarea.
    Iar in momentul in care vorbim despre Adevar cu teama si sinceritate , credem si marturisim ca parte din lene / nestiinta/uitare e umbrita de Har.De aceea sunt necesare aceste discutii.
    Citeam la fratele Agrisa la distinctia popi / preoti faptul ca popii nu mai au timp sa citeasca.
    Ma doare faptul ca desi cunosc atata amar de preoti , dupa 5 ani de cand am gatat teologia , trebuia sa imi pun internet ca sa mai gasesc pe cineva(ortodox) care se intreaba ce e Biserica.Iar asta ma doare cu adevarat.
    Neoprotestantii aici au dreptate sa ne acuze.In faptul ca tocim si apoi lasam sa se prafuiasca.Iar atunci cand ne revoltam nu stim sa ne incadram in smerenie si dragoste si ascultare.

    Cred ca Bisericii ii lipseste astazi curajul de a fi ridicola din dragoste.Preotilor le e rusine sa poarte revenda , le e rusine sa mearga in dacie din 1980 .Iar preotilor taximetristi/vanzatori de ziare le e rusine sa vorbeasca despre Hristos.

    Avem nevoie de aceste discutii care sa re-defineasca limitele actiunilor Bisericii.

    Avem nevoie de aceste discutii care sa re-defineasca limitele actiunilor Bisericii.

  12. Fratilor ne-ncurcam in filosofisme. In lupta singulara poti avea rezultatul lui Don Qiujote. Dar la fel de bine il poti avea pe cel al Sfantului Maxim Marturisitorul. La ce te-ncumeti? Ce-ati comentat voi e lucru stiut de toata lumea, atat de stiut incat nimeni nu-si mai bate capul cu marlaniile; doar vreun jurnalist picat din luna care se mira la poarta noua.
    Sunt septic la opinia ca ortodoxia nu este compatibila cu modernitatea. Sunt ortodox si ma vad compatibil cu modernul; ce-are a face marlania, coruptia, ticalosia si toate cele „calitati” ale unor ierarhi cu ortodoxia? Ce-au a face ceilati care ni se par cinstiti cu clica talharilor? Vedeti ceva ortodox in treaba asta?
    Eu nu. Momentan in afarade faptul ca ma rog in chilie nu fac nimic. Ma uit la fratii mireni, si nu numai, care se zbat zadarnic sa lucre ceva lui Dumnezeu si iau „picioare-n gura” de la ierarhi si
    colegi de breasla (ca frati nu le pot spune decat daca ma gandesc la Cain). Cred c-ar trebui sa stam impruna la un sfat de taina la noi la manastire, in trapeza mare…

  13. Taicule te mai astept pe la mine /eu mai filozofez in gol uneori , dar am nevoie de cate un check-point , sa vad daca deraiez sa nu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: